Real-life-Hack #2 Feedback geven

In deze tweede editie van Real-life-Hacks willen we je graag wat vertellen over feedback geven. Want hoe maak je nou duidelijk wat je precies anders wil zien, zonder een 4 A4’tjes vol te hoeven schrijven.

  1. Feedback krijgen we het liefst digitaal; in een pdf of een wordbestand. Dus niet geschreven op papier. Dan kunnen we teksten kopiëren in plaats van overtypen, op die manier is er minder kans op foutjes en het werkt een stuk sneller.

  2. Kleine feedbackpunten kunnen per mail, in een wordbestand of een pdf aangeleverd worden. Kleine feedbackpunten zijn bijvoorbeeld wijzigingen in de tekst (mits de nieuwe tekst ongeveer even lang is als de oude tekst), wijzigingen in de vormgeving die geen invloed hebben op het hele ontwerp (‘kan die kop in een andere kleur?’, ‘Kan die illustratie iets verder naar links?’, etc.).

  3. Grotere feedbackpunten bespreken we graag even in een overleg. Tijdens zo’n overleg kunnen we samen sparren over wat er anders moet om wel het gewenste resultaat te krijgen. Grote feedbackpunten kosten veel tijd of hebben invloed op het hele ontwerp. Bijvoorbeeld een andere illustratie, teksten die omgedraaid moeten worden of het algehele ontwerp heeft niet de goede uitstraling.

  4. Zorg dat de feedback concreet en volledig is. Dus niet ‘kan daar een andere foto?’, maar ‘Daar mag deze foto (titel van de foto)’.

  5. Verzamel alle feedback eerst en stuur het daarna pas naar ons.
  6. Maak vooral gebruik van onze creativiteit. Laat ons dan weten wat het resultaat moet zijn, in plaats van zelf een oplossing bedenken. ‘Het ontwerp is nu te serieus, kan het wat ‘gezelliger’’ of ‘dit stukje moet meer opvallen’. Dan kunnen wij onze creativiteit erop loslaten en met een oplossing komen.  
Scroll naar top